lördag 8 juni 2013

Därför älskar jag att dansa runt en blomsterklädd balle.

Ja, för det är faktiskt det det är. En blomsterklädd balle med två pungkulor längst upp och jorden representerar en vagina.

Jag har redan beställt min midsommarklänning från Nelly och planerat ut hur jag ska se ut in i minsta detalj.

Midsommar är min favorithögtid all time. Dels för att det är en av få högtider som sträcker sig tillbaka innan det att vi blev kristna här i Sverige och en högtid som faktiskt fyller en stor funktion för oss här i Sverige.

Midsommar är årets ljusaste dag som alla säkert vet, man firar ljuset som ju lyser med sin frånvaro i säkert över ett halvår här i Sverige, men man firar också fruktbarheten, vilket jag anser är bland det finaste som finns.

Förutom maten så finns inte kraven på presenter som de gör i de flesta andra högtider som jul och påsk. Det enda fokuset ligger på maten, jordgubbstårtan och glädjen.




Som Anna beskrev det om man skulle försöka förklara det för någon utländsk:
"We dance around two giant balls hanging on top of a pale and then everyone gets drunk and sleep with each other in the bushes"

Det sista är såklart upp till var och en, men jag gillar ändå konceptet midsommar. Förutom att detta land ofta förrår oss genom att bjuda på skitväder den enda dagen på året då vi så gärna vill vara utomhus så är det en fantastisk högtid som i sin helhet representerar ljuset och fruktbarheten, kan det bli bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar