lördag 28 mars 2015

Vispa kokosgrädde och nyttiga våfflor

Eftersom jag själv googlade runt en hel del om hur man gör när man vispar kokosgrädde kan jag själv bidra med min erfarenhet nu när jag testat.

Jag köpte 2 olika förpackningar med kokosmjölk, båda från Santa Maria, den ena extra creamy i tetrapak och den andra, helt vanliga kokosmjölken på konservburk, det var den senare jag vispade.

När jag googlade så läste jag att man var tvungen att lägga bunken i kylen flera timmar innan, men jag gjorde bara så här:
Gröpte ur det fasta, vita massan med en sked. När jag hade kommit en bit in i burken var jag lite försiktig och gröpte ut mindre i taget eftersom man inte ska få med den rinniga saften. När jag väl hade kommit ner till saften lät jag den sista massan som då föll ner i vätskan vara och hade inte med den.

Sen tog jag en visp, började vispa massan et voila! Det blev till grädde väldigt fort! Jag behövde inte kyla varken visp eller bunke, det var väldigt enkelt och gick snabbt.
Jag har dock inte testat den som var extra creamy.



Sist jag och sambon vispade kokosgrädde (fast då hade vi en speciell vispbar kokosgrädde som var köpt på Martin Olsson), så hade han i vaniljproteinpulver, så gjorde jag även denna gång, jag öste ner lite vaniljcasein. Det förändrar inte konsistensen eller så, däremot blir grädden mer proteinrik och får en ljuvlig smak av vanilj.

Jag var självklart tvungen att testa mitt nyinköpta våffeljärn också, jag använde ett recept från baka sockerfritt, ett väldigt enkelt sådant. Första våfflan såg ut som en hög med skit, dom andra två blev bra men inte frasiga, å andra sidan får man nog acceptera det om man inte gör "riktiga" våfflor.





Här är i alla fall recept, all cred till baka sockerfritt!

2 ägg
1dl mjölk
2 tsk kokosmjöl
2 tsk fiberhusk
2 tsk sötströ
1 tsk bakpulver.

Blanda, låt stå i 10 minuter, grädda!

Oh, by the way, jag ska anlita en coach för kost- och träningsprogram start inom en vecka för att komma vidare i träningen lite, ska bli hur kul som helst, och hon som coachar mig har haft många klienter tidigare som har fått väldigt fina resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar