tisdag 6 maj 2014

"Gud vad mycket du tränar"

Den kommentaren får jag ofta höra.
Gud vad jag tränar, herregud, 5 dagar i veckan, 1 timme per pass.

Jag skulle vilja säga tvärtom - vad lite jag tränar och vad lite jag egentligen rör på mig.

Så här ser en dag ut för mig;
Jag vaknar, äter frukost, går ner till min bil som står ca 2 meter från porten, åker till jobbet där jag parkerar några meter från entrén, sitter stilla i min stol i 8 timmar med undantag då jag går på rast då jag rör mig till och från lunchrummet ungefär.

Och sitter stilla på stolen och äter.

Därefter går jag dom få metrarna till bilen, kör hem, går två meter från bilen och in till min bostad.
Resterande dagen spenderar jag, trött som ett as nersjunken i soffan mer eller mindre.

Och så mitt träningspass, på en timme som min stackars kropp förmodligen cravear efter, att någon gång under dagen få göra det den är skapad för - arbeta sina muskler och röra på sig!

Om man ställer detta i proportion till varandra inser man hur lite jag faktiskt rör på mig, den där timmen styrketräning är en piss in the ocean om man jämför med hur stora delar av dygnet som jag sitter stilla på min röv.

Jag gör mitt bästa för att klämma in lite vardagsmotion, jag går alltid och handlar om jag bara ska ha några få saker, trots att vädret suger och promenerar alltid till gymmet som ligger en 10-minuters gångpromenad från där vi bor. 

Det är inte mycket, men det är bättre än inget resonerar jag. Hade jag kunnat hade promenerat och rört mig långt mycket mer än vad jag gör idag. Jag hade förmodligen tränat mer också, men någonstans mellan jobb, städning, handling, träning och middagslagning måste man ge sig själv ett break, jag är ingen hurtig übermenchen outtömlig på energi, jag gör så gott jag kan helt enkelt.

Jag är noga med att utföra mina träningspass just av den här anledningen, det kan tyckas vara nitiskt och hurtfriskt men sanningen är att jag behöver det, min kropp behöver det.

Innan jag började träna var jag sjuk jämt, jag hade ingen som helst styrka i varken bål eller rygg, det som behövs för en bra hållning och för att hålla kroppen stabil. 

Jag har inte motivation precis varje dag, det finns dagar när jag har god lust att hoppa över träningen för att jag känner mig omotiverad och trött, men jag gör det ändå. Dels för att det är roligt men dels för att jag är skyldig min kropp det, anser jag.

Varken jag eller någon annan är skapt för att sitta stilla hela dagarna, hade tiden räckt till hade jag tränat mer än vad jag gör idag. Jag får lite lätt ångest över missade träningspass, men det handlar inte om att jag går runt och inbillar mig att jag ska bli fet eller tappar alla muskler då, det handlar om att jag missar en aktivitet som jag tycker mycket om - och en av få chanser om dagarna då jag verkligen får röra på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar