söndag 27 april 2014

Räkna kalorier.

Ska man räkna kalorier vill det till att man inte har några ätstörningstendenser what so ever, eftersom det är lätt för framför allt tjejer att bli besatt av kalorimängden och börja sträva efter att försöka strypa den till så lågt som möjligt.

För min del är det ingen risk för den saken, eftersom jag nu fokuserar på att bygga muskler, och för att göra det måste man minst ligga på kcal-balans, helst ska man ha ett litet överskott. 
Jag har nämligen köpt en digital köksvåg, sedan använder jag mig av en hemsida där man kan räkna ut hur mycket kcal det är i varje livsmedel, förutsatt att man vet vikten på det. 
De flesta vanliga livsmedel finns med, men de som inte finns kan man själv lägga till i sin lista.

Detta gör jag främst för att se hur fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein ligger. Jag har även sett att jag har ett generellt ganska lågt kaloriintag, som inte alls är medvetet från min sida, snarare tvärtom, jag äter mig alltid mätt, men sedan går jag på en medicin som tar udden av aptiten lite, så det bidrar säkerligen.

Hur som helst har jag en översiktlig pejl så jag vet vad jag ska äta mer av för att få en bra balans.
Men återigen, detta rekommenderas bara om man inte har några som helst ätstörningstendenser och vill ha koll på om man t.ex får i sig för lite protein eller liknande. Annars tycker jag bara man ska äta och vara glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar