onsdag 16 april 2014

Frukt är inte godis.

Jag har märkt av att det ligger en viss prestige i att påstå att frukt och andra nyttigheter är precis lika gott som sötsaker.

Det finns kanske en handfull människor som verkligen tycker så - desto fler som ljuger tror jag.

Jag äter vad många skulle kalla en nyttig vardagskost. Inget som helst socker, bra fetter och ganska kalorisnålt. Jag äter god mat men inte fan skulle jag välja ett äpple före en prinsessbakelse.

Jag älskar sötsaker och skräpmat, skillnaden när jag äter som jag gör är bara att allt blir ännu godare när jag väl äter det.

Däremot har jag märkt att jag inte orkar äta lika mycket sött som jag gjorde förut. Jag blir snabbare mätt och illamående, kinderna blir alldeles varma och jag blir skakis i kroppen.

Personligen skulle jag inte ersätta fusket med typ mörk choklad och nötter, då kan jag likaväl hoppa över det helt.

En annan sak som är bra med att ha en bra vardagskost är också att man inte längre (man, läs jag) oroar sig för eller har ångest för att det ska bli "för mycket" under högtiderna. Jag har min ätardag i veckan och denna veckan blir det påsken. Då kan jag bara luta mig tillbaka och njuta av alla godsaker.

Man ska göra det man trivs med och jag kan ärligt säga att jag trivs otroligt bra med hur jag har det just nu. Jag har fått en bra, ångestfri kostbalans utan några jobbiga begränsningar utan jag äter god men bra vardagsmat och när jag väl gottar till det är det rena himmelriket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar