onsdag 9 april 2014

Kalla faktas reportage om partykryssningar.

Ibland kan jag tycka att människor rent allmänt har en lite skev syn på alkohol.

Det är inte så att jag moraliserar över att dricka och bli full, för så är det inte. Jag är all for att folk ska ha kul och det är upp till var och en på vilket sätt man vill göra det.

Igår såg jag Kalla Faktas program om de så kallade partybåtarna, det vill säga kryssningsfartyg så som Silja Galaxy med flera. Jag har själv varit på sådana och haft grymt kul. När man är mitt i smeten tänker man inte så mycket på det, men när man satt hemma och såg smygfilmerna från båtarna slog verkligheten till.

Det farliga på dessa båtar är i huvudsak avsaknad av vakter och annan säkerhetspersonal, det finns 5 stycken som ska ta hand om flera hundra aspackade resenärer. Alkohol är en drog som gör vissa människor väldigt aggressiva, folk som olyckligtvis inte fattar själva att dom över huvud taget inte borde dricka.

Fyllebråk är oftast en kombination av aggressivitet och folk som inte fattar vad det är som händer. Man missförstår och misstolkar i fyllan, hur många gånger har man inte sett paren som alltid börjar bråka när de är berusade och nästan enbart då?

Eller den där snälla killen som så fort han börjar bli berusad genast blir dryg och till sist utåtagerande?

Det som gjorde mig mest illa berörd vad två saker från detta inslag. Dels en ensam tjej som satt tvärdäckad ute på däck. Helt ensam, och genast undrar man var hennes så kallade kompisar höll hus?

Dock var det värsta, som faktiskt fick mig att få ont i magen och vilja stänga av TV:n ett par föräldrar som hade med sin tvååriga dotter mitt ute på ett dansgolv 02:30 på natten, men öronbedövande hög musik och mitt bland omkringstudsande fyllon. Jag mådde så dåligt av att se det och kan för mitt liv inte förstå vad dessa föräldrar tänker med, möjligtvis med rövhålet för det var definitivt inte huvudet de använde.

Och vakterna då? De traskade mest omkring och tittade åt ett annat håll, trots tillsägelse från de två reportrar som var med om både den däckade tjejen och den lilla flickan ute på dansgolvet.
"A vi går dit sen" svarade de lite lojt och sedan var de borta.

Men även om de skulle bry sig finns det inte en sportslig att de skulle kunna avstyra ett urartat slagsmål och det går knappast att få dit några poliser när man är mitt ute på Östersjön och guppar. På båten är du utelämnad till ditt eget öde mer eller mindre, och både våldtäkter och slagsmål förekommer.

Alkoholen är en fredad drog som alltid är accepterad. Jag har varit på fester där man basunerat ut att droger det är riktig skit det, och det skulle man aldrig ens peta på, samtidigt som det ligger folk och spyr i buskarna och nästa sekund råkar någon kolla för länge på en överförfriskad, testosteronstint fyllo och sedan är ett vilt slagsmål igång.

Jag säger inte att man ska bruka droger, så missförstå mig rätt här, men jag kan tycka att det är lite dubbelmoral att förfasa sig över droger och hur man aldrig skulle ägna sig åt detta, utan att lyfta blicken och se sig omkring vad alkoholen kan ställa till med om den hamnar i fel händer.

För i slutet av dagen, vad spelar det för roll om jag får på käften av någon som dragit en lina koks eller någon som fått i sig för många jägershots? 

Min poäng är att det är jättekul att festa, det är roligt att bli berusad (faktiskt) annars skulle ingen bli det, men alkohol är en drog som så många andra, den är beroendeframkallande, den kan ändra folks personligheter under ruset och den kan orsaka massor av tragik och hemskheter.

Med det i åtanke kan jag tycka att människor borde reflektera lite oftare om alkohol verkligen är deras grej. Gör man folk illa, beter man sig som ett jävla svin, om än så bara på helgerna, eller om man vaknar i sin egen spya kanske man bör ta en funderare på om det inte är dags att lägga ner för gott.

Vi är så duktiga på att hålla oss och andra borta från alla sorters droger, utom den drog som kanske orsakar mest skada i slutet av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar