måndag 8 juli 2013

Jag blev tudelad av Cathrine Moran och Puma Swede

På början av min semester lyckades jag sluka två pocketar (jag kan läsa ut en 200-sidors bok på under ett dygn, en av mina dolda talanger)

Den första rev jag i all hast åt mig för 49kr på Ica i Kinda, "Konsten att vara en riktig kvinna". 
När den var utläst gick jag bland biografihyllorna på bokaffären i Nybro och valde då "Mitt liv som porrstjärna" av Puma Swede (okej, det litterära kan nog bara hennes medförfattare stå för) men jag har alltid fascinerats lite av porrstjärnor av okänd anledning.

Vilka är dem? Vad är det som gör att de väljer att ha sex framför kameran? Kan man leva ett normalt Svensson-liv och vad pågår bakom kulisserna?

Båda böckerna fick mig att garva högt, särskilt den förstnämnda och det mina vänner är det inte många böcker sol frammanar.

Där skulle man kunna tänka sig att likheterna slutade mellan en feministisk bok och en skriven av en porraktris - men icke.

Puma uppmanar till girlpower, att tjejer ska ta rodret i egna händer och inte bry sig omvärldens tankar kring antal sexpartners etc, dessutom är hon väldigt noga med att man ska göra det man själv vill och inte låta sig luras av porrvärldens riggade scener där analsex ser lika enkelt ut som att köra in en gurka genom en vägtunnel (det mesta handlade inte helg oväntat om sex)

So far so good, sedan började hon babbla om att man ska använda pussyn för att få makt och där drog väl jag öronen åt mig lite.

Sex ska, enligt mig vara en frivillig handling två personer emellan och inte något man använder för att få saker till sin fördel, det kan nog lätt bli väldigt, väldigt fel då.

Hon menar också att det är en försvinnande liten mängd tjejer och killar som är självdestruktiva i branschen (okej hon nämnde bara tjejer men killar kan väl också ha sex på ett självdestruktivt sätt?)

Well, jag säger ingenting om hur folk har sex, givetvis finns det människor som har det i ångestdämpande syfte som med allt annat, det behöver inte vara kopplat till antal partners eller dylikt, men att man väljer att göra det som annars är något njutningsfullt på mekanisk och regelbunden basis, eller väljer ett yrke där man får en balle nerkörd i halsen framför kameran så att sminket rinner, hur mår man få? Egentligen?

Och Puma säger liksom alla andra porraktriser att hon verkligen njuter under inspelningarna och att hon ganska ofta även kommer, samtidigt som hon också medger att en inspelning av en porrfilm är långt ifrån ett vanligt gök eftersom allt handlar om att det ska se bra ut.

Omtagningar, ihopklipp och obekväma ställningar - men ändå njutningsfullt?
Jag får inte riktigt ihop den ekvationen.

Cathrine Morans bok, å andra sidan är bland det bästa jag läst på länge.
Jag satt på stentrappan ute på landet och vrålgarvade så det säkert hördes över hela byn.

Igenkänningsfaktorn var skyhög, men det allra bästa med boken var att hon, till skillnad från många andra feminister inte satt och spydde galla över män, tvärtom talade hon väldigt respektfullt och fint om dem.

Brasklapparna var få och skuldbeläggandet på både män och kvinnor var obefintligt.

Även Cathrine tog upp porr. Vad gällde porrens vara eller ickevara var hon för, dock efterfrågade hon en enda sak som hon ansåg inte existerade, nämligen åtrån!

Så genialiskt, för som hon säger finns inget förutom vaxade muttor och välmanikerade naglar samt "kvinnoanpassad" mjukporr som även den är minst lika bristande på både åtrå och trovärdighet.

Hon tog även upp ämnen som abort, sex , karriär, kläder och allt var bara så där klockrent och genialiskt så att man ville gifta sig med boken efteråt, blandat ned personliga anekdoter som fick en att garva så spottet flög.

Två böcker med lite girlpower alltså, rekommenderar "Konsten att vara kvinna" lite mer dock.

Puma är dock en fascinerande person på så sätt att hon verkar vara både varm och hjärtlig. Hon gick från att vara en hästtjej med sen sexdebut till att bli en av de mest kända porraktriserna, en 36-åring som festar som om det inte fanns en morgondag och som vägrar växa upp. 

Inget liv lugna lilla jag avundas eller kan relatera till, men intressant om man vill få en hyfsat ärlig inblick i en värld som är så långt ifrån ens egen man möjligen kan komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar