söndag 8 februari 2015

Proteinmuffins x 2

Eftersom jag just gått på deffen tänkte jag vänta lite med "riktigt" fusk d.v.s sådant som innehåller socker några veckor, mest för att komma in i det och så.

Därför testade jag två olika recept från Tasty Health, kan verkligen rekommendera hennes recept! Många som gör "deff"-recept av olika slag ser jättefint ut på bilderna och så, men i verkligheten blir konsistensen konstig, de är svåra att få bra och det smakar inte bra.

Men Tasty Health's recept blir bra om man följer receptet, inga konstiga konsistenser utan gott och mer eller mindre precis likadant som vanliga recept.

Jag testade två olika sorters muffins. Båda blev goda, båda blev exakt som riktiga muffins men jag måste säga att citronmuffinsen i mitt tycke vann smakmässigt, dock har chokladmuffinsen något bättre näringsvärden.

Choklad och jordnötssmörsmuffin
2,5 dl havregryn
1 skopa chokladprotein whey
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
3,5 msk steviaströ
2 msk jordnödssmör
2 äggvitor
0,5dl mosad banan
1,5 dl mjölk (jag tog minimjölk)

Stavmixa ihop, ner i formar och in i ugnen på 175 grader i 15 minuter.


Citronmuffins (originalreceptet är med vallmofrön, men jag är inte så förtjust i det så jag tog utan)
2,5 dl havregryn
1 skopa vaniljprotein whey
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk steviaströ
1 ägg
0,5dl äggvita
2 msk osötat äppelmos
0,5 dl mjölk

Stavmixa ihop, ner i formar och in i ugnen på 175 grader i 15 minuter.

Dessa blev helt gudomliga enligt mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar