torsdag 31 oktober 2013

Därför åker jag inte med SL

Egentligen vill jag åka mer kommunalt än jag gör. Till exempel idag när jag tvingas knöla mig in på Söder när jag enkelt hade kunnat ta tunnelbanan dit.

Det finns ett skäl - det är för dyrt!

Ett månadskort går på 790kr, en fulltank till min bil som räcker i en månad ca 600kr, visserligen tillkommer ju försäkring, skatt, besiktning 1 gång per år och eventuella reparationskonstnader men!

Å andra sidan tar jag mig dit jag vill när jag vill. Vill jag kasta mig in i bilen och köra till Årjäng kan jag göra det utan att vara beroende av SJ och deras inhumana priser, vill jag frakta saker, handla, göra stopp på vägen, ja allt så har jag min bil.

Jag räknade ut att om jag skulle åka mina tre resor idag med SL skulle det gå på 117 kronor, nu låter jag som värsta snåljåpen men det känns som jag kan ha roligare för de pengarna än att åka på en knökfull tunnelbana.

Jag förstår att det kostar med kommunaltrafik, det gör jag, men seriöst 800 spänn för ett månadskort och 36kr för en enda resa?

Det ironiska med att Sverige ska vara ett land i framkant när det kommer till miljön är att alla miljövänliga färdsätt är pissdyra.
En enkel tågresa till Göteborg kan gå på närmare 1000 spänn om man inte åker på uff-tider som typ 6 på morgonen med 7 byten. Då är det billigare att ta bilen. Samma sak vad gäller kommunaltrafik, det blir liksom lite paradoxalt, kan jag tycka.

1 kommentar:

  1. Om du vill åka tåg boka låångt i förväg, då kostar en gbg resa runt 260 kr .. alternativt sista minuten. Sista minuten är svårt på fredagar/söndagar :p

    SvaraRadera