måndag 7 oktober 2013

Tonårsminnen

Jag är ledig idag och min pojkvän är och klipper sig på Kungsgatan för närvarande innan vi ska äta lunch tillsammans.

När jag står här väcker det alltid minnen från tonåren. Av någon anledning hängde jag och mina kompisar just här väldigt ofta.

Min ena dåvarande bästa vän Smiley handlade ofta på Blue Fox, en butik med alternativa kläder. Min andra kompis och jag tittade ibland in i skejtbutiken. Vi handlade aldrig något där, jag tror jag köpte en pin att ha på väskan men inte mer, vi tyckte ju vi var skejtartjejer för att vi lyssnade på millencolin, hängde med skejtare och ägde varsin bräda vi aldrig åkte på.

Vi gick alltid förbi Mums, en butik med sexiga underkläder och kikade nyfiket in i skyltfönstret, någon gång gick vi in och klämde på alla raffset och porriga korsetter. 

Fikan var obligatorisk, men dyra lattes hade man inte råd med på den tiden, så antingen köpte vi en kaffe och bulle på 7-eleven och satte oss på trappavsatsen vid Sergels torg och kollade på alla emos som skuttade omkring eller också gick vi till vårt stammisfik, ett skabbigt café i gamla stan.

Ja, man hängde praktiskt taget alltid i stan och gjorde allt och ingenting på den tiden. 

Nu för tiden är jag sällan i stan om jag inte har något ärende här, jag tycker det är för rörigt och stökigt, för mycket folk, det som man då tyckte var så roligt.

Så var det att vara tonåring, då kunde man hänga en hel kväll vid bebispoolen i bandängen i stora klungor. Jag kan verkligen inte minnas att vi konkret gjorde något, vi mest... Tittade på när dom andra skejtade och hängde.

En sommar umgicks jag bara med freeriders och vi cyklade ÖVERALLT, jag kommer aldrig ha så bra kondis som jag hade då.

Som tonåring var det dessutom viktigt för mig att inte visa eventuella svagheter, som att jag höll på att dö när vi hade cyklat långa sträckor och att det kändes som mina ben skulle gå av snart, så jag trampade på.

Fina minnen ändå, det är dessa som alltid dyker upp när jag är på Kungsgatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar