fredag 23 augusti 2013

Skönhet - ett starkt beroende

Det börjar med något litet, du ska bara "testa en gång för att se". En gång blir två, det är dyrt men du kommer på alla möjliga orsaker till varför du behöver det.''

Två gånger blir tre och du börjar snart inse tomheten som uppstår om du skulle sluta. Hur naken du skulle känna dig. Det blir längre. Det blir mer, det som förut var ett stort steg är nu bara som ett litet skutt och du ökar insatserna för att stilla dina alltmer krävande behov.

Du är beroende.
Av skönhet.

Ja, mina vänner, det kan baskemig vara mer beroendeframkallade än både cigaretter och heroin.
Ganska nyligen klippte jag obarmhärtigt av mina långa, naturliga naglar som var skyddade med gel-lack. 
Lacken hade gått upp i hörnet på ena tummen och den naturliga nageln hade flikat sig och hängde på halvstång.

Klippetiklipp, mina långa slanka naglar flög som raketer från nagelklipparen ner i en instruktionsmanual från IKEA.

Dessutom, med det långa nya håret kan jag inte hjälpa att långa naglar känns lite väl utvikningsmodell. Det fick bli korta, rosa naglar istället.

Jag har nog varit beroende av det mesta som går att förlänga och Anna har ofta varit min drugdealer.

Ni kan ju förstå att jag kommer ligga med sprutande tårar och cold turkey när mitt hår en dag skall tas bort?
Mitt vackra, tjocka hårsvall som gör att jag känner mig fin i alla frisyrer.
Det där håret, som när jag själv sparar ut det, slutar i en tunnt litet svall med frissiga toppar.

Håret som någon vänlig människa - förhoppningsvis utan någon större sorg, har klippt av skallen och donerat till en fåfäng svennebanan som inte kan odla eget.

Det finns ingen återvändo nu. Jag kommer förmodligen gå på återbesök efter återbesök efter återbesök och möjligen sluta om mitt eget hår börja falla av eller om jag går i personlig konkurs.
Hur ska jag kunna nöja mig au naturelle nu? 

Hårförlängning är nog den svåraste beroendeformen skulle jag tro, men det finns en rad andra saker man kan bli hooked på också. 
Exempelvis:

- Nagelförlängning.
Tänk er att ha välvårdade, fina, långa naglar dygnets alla timmar? Inget flagnande nagellack och framförallt inget målande med nagellack. Euforin dör dock om en nagel går av och lämnar efter sig en ocharmig asymmetri eller om du inte har tid att göra en påfyllning då det blir ett vackert glapp mellan din nagel och den fejkade.

Visst mått av obehag när man till exempel skär avokado och 90% av den fastnar som ett geggigt lager under nageln.

- Fransförlängning.
Ingen mascara, inga lösögonfransar. Bambifransar jämt. Ett dyrt och ganska obehagligt beroende eftersom man måste ligga ner 2 timmar och bli petad i ögonen.
Detta beroende går att bli av med ganska fort eftersom man inte kan tvätta sig ordentligt runt ögonen samt att man ser ut som om man rymt från Karsudden när hälften av fransarna ramlar av och kvar är dina naturliga - och ett par, decimeter långa bambifransar som sticker fram.

- Spraytan.
Jag har själv aldrig blivit riktigt beroende eftersom resultatet bara håller i en vecka, men om man får en riktigt bra gjord spray tan vacklar man hela tiden på kanten.
Fem minuter, en total exponering för en främmande människa, sedan har du världens schysstaste bränna. Och inte en morot-bränna á la Ranelid utan en "jag har varit lagom mycket i solen"-bränna som vi kontorister aldrig kommer att få.

- Lösögonfransar.
Ett starkare beroende än fransförlängning, dessa kan du nämligen få tag på och sätta dit själv. När du blivit skicklig på handen går det nästan inte att se att det inte är äkta vara om man inte vänjer trans-fransar med fjädrar på. Att klutta på dessa blir som att borsta tänderna, det negativa är är att nu tar av dig dem känns det som om du inte har några ögonfransar alls.

Smått genant om de bestämmer sig för att lossna till hälften. Då får du genomleva skammen att inför chockade ögon dra loss hela din ögonfransrand och slänga den i marken.

Jag tycker själv inte att jag på något sätt är oattraktiv utan alla onaturliga tillägg, däremot går det inte att förneka att man känner sig lite extra glammig.
Utseendet är ett uttryck för kreativitet som man kan experimentera med på olika sätt och framhäva de saker man gillar snarare än att dölja och korrigera.

1 kommentar:

  1. Jag känner inte dig i verkligheten, men har sett nån bild av dig utan alla de förlängningar du pratar om! Ärligt talat så är du redan snygg utan allt den där! Du behöver inte gå i personligt konkurs ;)

    SvaraRadera