lördag 31 augusti 2013

Värdelösa råd och tips inom träning och kost.

Jag tycker att bloggar kan vara kanonbra för att hitta inspiration och tips i vissa fall.
Jag har själv hittat mycket recept och liknande som har varit användbart i deffen.

Däremot cirkulerar det väldigt många, enligt min mening ganska värdelösa råd när det kommer till träning och kost.
Många förespråkar powerwalk innan frukost exempelvis, men med handen på hjärtat - hur många har den möjligheten?

Jag själv börjar jobba 7 många dagar och har en timmes restid till jobbet. Det skulle i praktiken innebära att jag måste gå upp 4 på natten för att hinna med den powerwalken. Dessutom råder det delade meningar om det faktiskt gör någon större skillnad när man har gjort studier.

Sömn är en viktig faktor när det kommer till fettförbränning, det finns adekvat forskning på att sömnbrist leder till sämre fettförbränning och då tycker åtminstone jag att man ska prioritera den, så att man har energi att träna efter jobbet.

Glättiga storbloggare har en förkärlek för att också ge captain obvious råd såsom "Skippa onyttigheterna" nähe?! Det kunde jag då aldrig tro, då kan jag alltså inte trycka i mig tre snickers om dagen, tack för tipset!

De svåra bitarna när det kommer till kost och träning tycker jag är vad.
Vad gör vissa livsmedel för kroppen, hur påverkar de fettförbränningen och insulinnivåerna? Ger de min kropp den näring som jag dagligen behöver?

När det kommer till träning är det tveklöst svåra vad för övningar man ska göra men framförallt hur.
Det tog mig tills nu att kunna utföra nästan alla övningar på ett korrekt sätt. Position och kontakt med musklerna är det centrala och hur ska en nybörjare kunna veta exakt hur man ska vara placerad i en lats-maskin för att det ska ta i ryggen och inte i armarna?

Jag har haft turen att ha en pojkvän som är utbildad kostrådgivare och som har tränat styrka i över 4 år. Dessutom har han en bror som är bodybuilder så han har kan man säga likvärdig kunskap som en PT.

Han har suttit med mig, visat exakt hur, hjälpt och informerat tills jag sakta men säkert har förstått mig på allt och kunnat bli mer självständig i min träning.

När det kommer till kosten har han en vetenskaplig kunskap som jag aldrig hade kunnat ta till mig annars. Google är inget bra verktyg när det kommer till dessa saker eftersom källorna inte alltid är helt tillförlitliga och blir man hänvisad till studier vet man oftast inte hur studierna är utförda, vilket är en viktig del i hur man ska tolka resultatet.

Det är en snårig väg fram bland alla råd och tips. Man kan inte ens förlita sig på PT:s eftersom inte alla är bra. 

Härom dagen lyssnade jag på ett radioprogram på Radio 1, där en av programledarna, psykologen Eva Rusz hade gått till en PT på en stor gymkedja och där fått sin rygg pajad eftersom han inte lyssnade på vad hon sa utan var helt inriktad på att köra sitt eget race.

Resultatet blev att hon fick på sjukgymnastik och fortfarande går där för att rehabilitera sin rygg. 
Jag vet inte om det beror på prestige bland personliga tränare, men jag kan säga att jag vet fler liknande historier där personliga tränare helt har struntat i kundens förmaningar om eventuella skador och smärtor och därmed förvärrat gamla skador eller till och med orsakat nya.

Nej, mina vänner, man får försöka vara så kritisk som det går med allt man läser och tar till sig. Mitt råd är att försöka gå på det vetenskapliga, i alla fall när det kommer till mat.

Vad har gått att tveklöst bevisa och vad råder det delade meningar om och om det råder delade meningar, ja då är det upp till dig att välja vad du tycker låter bra.

Träning är svårt att läsa sig till hur man ska göra. Man behöver kanske inte gå hos en PT väldigt länge för att få hjälp med hur övningarna ska kännas om de utförs rätt.
Har man någon erfaren person som kan hjälpa en är det också bra, förutsatt att de själva är vältränade givetvis, för då vet man att deras metod verkligen fungerar.

Och till sist, lyssna på kroppen, den är bra på att alarmera om något är fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar