lördag 31 augusti 2013

Produktiv dag och misslyckad chokladkaka.

Alltså herregud vad jag har hunnit med idag.

Jag började dagen med en dusch, rakning, smörjde in mig med brun utan sol, städade i lägenheten, bakade en misslyckad kaka, åkte förbi pappa och skulle vattna blommor (med farmor hade hunnit före), hämtade post, åkte till Farsta och shoppade lite och nu är jag hemma igen i väntan på sambon vars golftävling verkar ha dragit ut lite på tiden.

Hur blev då deffchokladkakan som jag gjorde? 
Jag gick efter ett recept som finns i en bok som heter "Muskelmat" som innehåller recept med högproteinhalt och lågt kaloriinnehåll. Det var första receptet jag gjorde och det gick så där.

Kakan innehåller per portion 182 kcal 24g protein, 8g kolhydrater och 4g fett och är således så nyttig att den knappt, knappt kan räknas som en dessert i den meningen, även om man inte ska äta det varje dag.

När det var klar i ugnen var den helt uppsvälld och typ 2dm ovanför formkanten, men när jag tog ut den sjönk den ihop som en sprucken ballong och kvar blev en sorglig, skrynklig kakliknande sak. Den biten jag provade direkt efter jag tog ut den smakade väldigt svampigt och fuktigt, smaken helt okej men i så fall var chokladbollarna 100 gånger godare. Nu har jag testat i alla fall!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar