söndag 1 september 2013

Svar på kommentar

"Där kan jag inte hålla med dig. Användning av kosttillskott är inte enbart för avancerade bodybuilders utan för alla som tar träningen som ngt seriöst. Det är bara ett extra hjälp för att komma närmare och snabbare målet. Jag har fått snabbare resultat av min träning sedan jag började använda mina och jag är inte den enda som upplever samma sak. Självklart är det viktigaste en näringsrik kost, men lite extra hjälp är inte fel!"

Jag gillar när folk kommer med egna inlägg och tankar, jag tänkte bara svara på det här med vägledning och kunskap av min kille som är utbildad kostrådgivare och har över 5 års erfarenhet av avancerad träning.

Först vill jag understryka att jag aldrig skrev att kosttillskott inte fyller någon funktion alls, dock är det så att många petar i sig allt möjligt som de egentligen inte förstår hur det fungerar eller egentligen helt i onödan.

Det finns egentligen ingen anledning för någon som inte är väldigt avancerad (så som body builders, fitnesseliten m.m) att stoppa i sig en massa olika kosttillskott (beroende på vad det är såklart) när du får i dig allt essentiellt för att bygga muskler genom god kost.

Om du istället för att ta massor utav olika kosttillskott ändrar sin kostplan kan jag garantera att träningen kommer gå minst lika bra, om inte bättre.

Det kan vara så, i ditt fall, att du fått snabbare resultat eftersom du antingen tillsatt det till din kost som vart för dålig för träning, eller ändrat kosten i samband med träningen. Kosttillskott är en bra lösning när du inte har tid eller ork att få i dig tillräcklig med mat, inte ett substitut, fråga vem som helst.

Däremot beror det på vad du tar för kosttillskott, om du säger att proteinpulver är ett bra tillskott kan jag hålla med dig, eftersom att trycka i sig enorma mängder kött kan vara smått problematiskt och dyrt. 
Pratar vi andra kosttillskott som exempelvis vissa aminosyror eller kreatin så produceras det naturligt i din kropp, tillskott av dessa ger olika effekt beroende på vad du tar givetvis. Vad det gör har att göra med vad det är för bas, vilka syror och när du tar dem.

Däremot är en blandning mellan två protein med hyfsat liknande proteinvärden exempelvis vassle och ägg helt onödigt om man inte är allergisk mot någon komponent i vassleproteinet eller vice versa. Du främjar inte en bättre proteinsyntes genom att ändra ursprunget ifrån vart du utvinner proteinet när du tar proteintillskott, det gör du via en varierad kost. Ja förutsatt att du inte överdoserar proteinpulver i extrema mängder vilket kanske låter enligt i stort sett alla sunda människor rätt så tokigt. 

2 kommentarer:

  1. Det finns många motstridiga åsikter ang kost och träning. De som förespråkar dieter som LCHF och 5:2 och de som är helt emot dessa. Det är klart att folk som får bra resultat kommer att rekommendera dessa, på samma sätt som jag rekommendera olika kostillskott. Jag är inte utbildad kostrådgivare, men har tränat i mer än 6 år och har testat många olika dieter i kombination med träning och har lärt mig otroligt mkt under dessa år. Det är klart att en hälsosam kost är grunden i kombination med rätt träning. Jag kan inte uttala mig för andra, men som sagt min erfarenhet av kostillskott är bra. I början ville jag bara hålla mig i form och frisk och ja det var jag tack vare en bra kost och träning. Sedan blev jag sugen på "riktiga" muskler och fick hjälp av PT och även Gustaf som har tränat sedan han var ganska ung och kan mkt. Under nästan ett år tränade jag väldig hård och höll en strikt kost, jag vägde tom maten för att få i mig alla kalorier min kropp behövde för att bygga muskler men trots det var skillnaden inte så stor(då var jag skeptisk mot kostillskott och ändvände mig inte av dessa). Gustaf introducerade mig för olika kostillskott och sen dess har jag använt dessa som komplement till min kost inte som substitut för det är klart att dessa kan absolut inte ersätta riktigt mat! Och resultatet har visat sig mkt snabbare än förut trots att jag har samma kost.(Jag mäter ofta mina resultat i en speciell våg som visar muskelmassa, fettprocent osv) Det är värd att nämna att för oss tjejer är det mkt svårare att bygga muskler jämfört med killar så det är extra viktigt med rätt kost, rätt träning och även om man vill ta hjälp av kostillskott. Ang det med vassel och ägg protein så är det klart att jag inte tar båda samtidigt, jag byte till ägg protein eftersom jag är känslig mot laktos, det vore dumt att ta de samtidigt. Man ska absolut inte överdriva med protein intaget eftersom kroppen kan bara hantera en viss mängd av protein och man bör således inte överdosera det. Ja det är rätt att kreatin finns redan i musklerna, men jag använder det för att fylla på mina kreatinreserver i musklerna och orka lyfta tyngre under träningspasset, vilket funkar utmärkt! Fast det är så att mitt mål med träningen är lite mer en vad många tjejer vill med sin träning. Detta har blivit en stor del av mitt liv och jag älskar styrketräning och vill få ut mer och mer av mina pass. Men som sagt för mig funkar det utmärkt jag är även friskare nu, kommer inte ens ihåg när jag var sjukt sist.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det handlar mest om att hitta det som passar just dig och som funkar för dig, snarare än att använda eller inte använda olika kostillskott. Det var poängen alltså med va jag skrev.. det blev nog en aning otydligt :P

    SvaraRadera