onsdag 18 september 2013

Den nya dietplanen

Om jag tyckte att min kosthållning var svår innan så är den om möjligt ännu mer komplicerad nu.

Jag måste förhålla mig till tre faktorer:
Träningen 
Hålla vikten
IBS

Träningen kräver mycket protein, efter att envist ha tagit mina goda gourmet-pulver med hemska biverkningar måste jag nu inse att jag måste minska på intaget och byta ut dessa mot laktosfria.

Vad gäller vikten så ska jag nu inte gå ner mer utan jag ligger stadigt på 55kg, men för att hålla den vikten måste jag fortsätta med min deff-liknande diet (som förvisso inte är lika sträng nu) men som innebär;

Gotte en gång i veckan, kolisar endast på morgonen (möjligtvis råris/fullkornspasta till maten efter träning) och en helt sockerfri kostplan som bara den är svår eftersom socker finns i ALLT, till och med i kalkonskivor man har som pålägg exempelvis.

Sen har vi IBSen, som bara den är en hel uppsjö med do's and don't's. 

Kära hjärtanes, hur ska jag klara detta?

Imorgon är första dagen jag går all in med ett försök att fixa detta. Min plan är som följer:

Frukost: ett kokt ägg och en skiva låg-kolhydratsbröd med lite fibrer (vitt bröd) med en skiva kalkon på.

Mellanmål 1: lite av min "magvänliga" shake bestående av lite mango, laktosfritt proteinpulver, äggvita, vatten, banan och en liiiiten skvätt låglaktos mjölk.

Lunch: sejfilé sparsamt kryddad mer kokt broccoli (mmmmm, en kulinarisk upplevelse utöver det vanliga) med någon walden-farm-sås.

Mellanmål 2: min magvänliga shake (jag vet inte ens om den är magvänlig än, det återstår att se)

Middag: ingen aning ännu, men kanske en bit kyckling med typ avokado och tomat.

Så får jag se hur det går med den dieten. Det tråkiga är bara att allt jag tycker är gott försvinner ur kosten allt mer.

Jag älskar pauluns granola-müsli, men den klarar jag bara vissa dagar. 
Jag får helt enkelt försöka göra det bästa och ta fram min kreativa sida. Kanske kommer jag på bra recept som är anpassade både till min "deff"-kost och som gör att min mage mår bra.

Det gäller väl bara att vänja sig och klura ut hur man gör så att det blir gott.

Jag ser det som en utmaning som kanske till och med blir lite rolig!
Nu ska jag nanna, imorgon kanske blir en helt besvärsfri dag och det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar