måndag 17 februari 2014

Egna proteinbars

Detta receptet fick jag från styrkelabbet.

Att köpa proteinbars kan ju bli svinigt dyrt i längden även om det förmodligen är godast. Detta är ett bra komplement när man behöver något att fylla magen i som mellanmål. Jag tål ju att dricka rena proteinshakes, min mage går bananas vilket jag har fått förklarat för mig förmodligen beror på att det inte finn några fibrer med som magen får jobba med, men proteinbars går alldeles utmärkt.



Här är receptet som jag har omvandlat till dl istället för gram så är det enklare att göra!

Ca kcal per bit: 200
19,2 g protein
14,4 g kolhydrater
6,5 g fett

3 dl havregryn
3 1/4 dl chokladproteinpulver
3/4 dl kakao
ca 1 matsked jordnötssmör
ca 1 matsked agavesirap
1dl mjölk

Blanda alla ingredienser utom mjölken. Tillsätt lite mjölk i taget, arbeta ihop smeten med händerna, tänk på att det blir väldigt kletigt så hälften kommer fastna på fingrarna, lite meckigt att få bort.

Bred ut smeten på en form med bakplåtspapper och ställ in i frysen tills den stelnat.
Tycker man att det blir för klibbigt kan man ställa in smeten i kylen först tills den stelnat lite och sedan kavla ut den, det gjorde jag igår och det fungerade jättefint.

När allt stelnat, skär ut lagom bitar och vira in i gladpack et voila!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar