tisdag 18 februari 2014

Ombytta roller

Jag skulle inte vilja påstå att jag var särskilt tidig med alkoholdebuten jämfört med jämnåriga då jag var tonåring, däremot råkade jag av en händelse umgås i väldigt "städade" umgängeskretsar. Jag gick i engelskaklass där folk var väldigt studieinriktade (vi blev utpekade som nördklassen i skolan ungefär) där det till skillnad från många andra 15-16-åringar mer eller mindre var moraliskt förkastligt att dricka.

Det märktes när jag och min dåvarande bästa kompis hade varit med ett gäng äldre som vi ofta umgicks med på den tiden och druckit öl.
Jag vet inte hur det kom fram, men på måndagen var flera personer arga på oss och tyckte att det vi hade gjort var mer eller mindre förskräckligt.



Jag tänker ibland tillbaka på vilket rabalder det blev när jag och min dåvarande bästis hittade på bus och hur det är nu när vi är vuxna.
De som på den tiden tyckte det var alldeles förfärligt att dricka är sådana som idag är ute varje helg och dricker, oftast mer än det i form av vinkvällar och AW's.

Jag å min sida dricker numer kanske en gång var tredje månad och bli då knappt berusad. Min bästis som jag hittade på bus med hon är mamma idag och bor på en gård ute på landet med sin karl, ingen festprisse med andra ord och det är inte jag direkt heller.



Jag hävdar inte att det enda är bättre än det andra, däremot är det lite roligt att se hur rollerna kan bli precis ombytta. Vi som var ute och röjde i tonåren lever som kärringar idag och dom andra ligger tycks ha sitt "röj" nu istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar