söndag 26 maj 2013

Hej då allt gott

Jag har aldrig förstått hur jobbigt allergiker har det förrän nu.

Jag berättade ju förut att en kollega lyckades lösa mysteriet med min mage som nästan dagligen blåste upp sig till en stor, smärtande ballong.
Efter att ha helt skippat fibrerna i kosten har jag nu inte haft problem på evigheter, vilket känns underbart.

Det jag har är med största sannolikhet IBS och det är ett obotligt tillstånd som man inte riktigt vet vad det beror på.

Dock är jag faktiskt lite sorgsen. Allt jag älskade, bröd, granolaflingor och havregrynsgröt kommer jag aldrig mer kunna äta utan medföljande plågor.

I helgen bakade jag mandelbröd, ett i princip fiberrikt bröd som endast består av ägg, mqndelmjöl och bakpulver. Det smakar lite som osötad sockerkaka, men om man hade en bit ost på smakade det precis som en macka.

Nu letar jag med ljus och lykta på recept och livsmedel utan fibrer i vilket inte är det lättaste.
Förr förra veckan åt jag kanske en näve med rårovna morötter. Bara det lilla utmynnade i plågor för min del.

Jag tittade längtansfullt på pojkvännens portion med granolaflingor imorse, men det är så mycket mer än så jag kommer få utesluta ur kosten, eller möjligen unna mig och ta konsekvenserna.

Jag är dock glad att jag åtminstone vet vad det beror på. Intressant att läsa om mina allergibesvär förstår jag, nu ska jag fortsätta googla på fiberfria livsmedel (min mobil ville autocorrecta till fiberrika, det lilla fanskapet!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar