måndag 22 april 2013

Beliebers skrämmer mig.

Det är inte mycket jag är rädd för här i världen, bara att cykla förbi ett övergivet torp på landet om kvällarna, bland annat.

En annan sak som skrämmer mig är beliebers. Jag förstår grejen, de tycker han är jättesöt, har en schysst frippa och sjunger som en ängel, men resten?
Bara det att de kallar sig för "beliebers" får en ju att kallsvettas smått. "Beliebers", som om man byter ut det där töntiga B:et faktiskt betyder "troende". Som en sekt.

När herr Bieber anlände till Sverige i rånarluva satt denna uppsjö av fans och bölade på ett sätt som var skrämmande likt när Nordkoreas förre diktator trillade av pinn. Ett kollektivt, hysteriskt böl och en krossad dröm om att få en skymt av hans tryne.

Dessutom kan man ifrågasätta om det verkligen är musiken som är skälet till hans sektliknande fan-skara. Bara det faktum att hans sång dränktes i vrålet av hans fans under konserten i Köpenhamn  får en ju att undra.

Jag ska kanske inte säga något, som 12 år gammal skickade ett brev till Elijah Woods som jag seriöst trodde skulle nå fram och som jag eventuellt skulle få svar på, samt tittade på en dåligt utprintad bild av honom varje gång jag somnade, men det var lyckligtvis en snabbt övergående crush och jag såg knappast denne lille Hobbit som någon gud.

Sedan har jag svårt för amerikanska tonårsstjärnor över huvud taget, med sina pretto-images och "jag-ska-inte-ha-sex-före-äktenskapet-ringar" som som alltid när det kommer till krista Amerikat förmedlar en bild till tonåringar att sex är något fult samtidigt som man bör vara sexig, men inte för mycket.

Kom igen, vem tror att herr Bieber inte har idkat samkväde med fröken Gomez så att fönstrena på topphotellen skallrat? En hormonstinn tonårskille som ges möjligheten att göka med allt som rör sig och inte rör sig. Chastity - I second that.

Samtidigt sitter alla och kliar sig i pallen över hur i helskotta en enda person kan ha järngrepp över flera miljoner människor, så som Hitler eller Kim Jong Un, well, kolla på herr Bieber, han skulle inte behöva göra mycket för att bygga upp en alldeles egen diktatur utan att stöta på något som helst motstånd. 

Eller är det precis det han har?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar