tisdag 23 april 2013

Men jag vill inte att alla ska veta allt om mig!

Jag vet att jag låter som en gammal konservativ surgubbe nu men jag vill verkligen inte att all informations som tänkas kan om mig ska finnas uppe på Facebook (säger jag, samtidigt som jag har en blogg, men här står inte så där våldsamt mycket personligt)

För det första bryr sig ingen om var jag gick i grundskola, vilken ort jag föddes i, vilket gymnasium jag gick på etcetera. Men sedan vill jag heller inte att alla ska veta exakt allt om mig och min bakgrund.
För det andra gillar jag inte att "representera" företaget jag jobbar på när det kommer till mitt privatliv.
Facebook är min privata sfär, där läggar jag upp klipp på min youtube-humor, skriver mina sjuka, interna skämt med vänner. Då vill inte jag att mitt företags logga överhuvud taget ska synas i samband med det. Speciellt inte om någon känner någon som känner någon som har en anknytning till mitt företag och börjar beblanda privatliv med yrkeslivet.

Min första chef tvärvägrade jag lägga till på Facebook, jag sa som det var:
"På min facebook finns fyllebilder och annat jag inte vill att du ska se, jag är en människa precis som alla andra, jag roar mig och har kul ibland, men jag vill inte att det ska påverka din bild av mig".

Nu mer resonerar jag så att de som lägger till mig helt enkelt får acceptera innehållet om de lägger till mig och inte tvärtom. 

När jag publicerar blogginlägg brukar jag tänka "Skulle jag kunna högläsa det här inlägget för en chef eller för min gamla farmor?" blir svaret nej raderar jag det direkt.
Även om läsarkretsen är liten så ligger det ändå ute, synligt för alla, därför blir blogginnehållet många gånger banalt och mest om träningen, milda åsikter och om nya mysdressar som inhandlas.

Samma sak gäller facebook, jag har många gånger lust att skriva kryptiska statusar men vad fan, om folk frågar "vad har hänt?" och man ändå inte kan svara så är det lika bra att hålla käft. 

Bloggen är i huvudsak till för att jag ska kunna "motionera" mitt skrivande och för att jag ska kunna spy ur mig mina åsikter någonstans, jag är smärtsamt medveten om det många gånger ointressanta innehållet.

Min personliga favoritblogg som nu är nedlagd var skriven av en person som blottade väldigt mycket av sitt privatliv, något jag själv aldrig skulle kunna göra.

Sådana smaskigheter besparar jag till de som står mig närmast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar