lördag 16 november 2013

Abort är alltid rätt.

När jag var på Stockholms stadsmuseum för något år sedan var där en utställning om bland annat barnhem och föräldrarlösa barn.
På den tiden var det så att en ogift kvinna som blev gravid blev utfryst ur samhället och sedd på som en hora.
Det lades aldrig någon skuld på mannen som gjort henne gravid och då faderskapstest inte existerade var det lätt för mannen att helt enkelt säga att kvinnan ljög.

Jag tycker i ärlighetens namn inte att vi har kommit så mycket längre idag.
Denna eviga diskussion om när abort är berättigat och inte riktas bara mot kvinnan "hon har gjort 5 aborter, vet hon inte vad en kondom är, man ska inte använda abort som ett preventivmedel" - men HALLÅ?! 

Har jag missat någon evolutionär förändring för sist jag kollade krävs det två aktiva parter för att en graviditet ska bli till om det inte sker genom en våldtäkt?

Jag har hört många killar lite skämtsamt säga hur många ungar de skulle ha haft om inte abort fanns och nu snackar vi inte två utan uppemot 7 stycken. Men visst, det är kvinnor som ensamma bör ansvaret för denna enligt några bestialiska handling.

Det är väl för fan bådas "fel" om vi nu ska använda oss av de termerna? 

Jag är för abort och jag skiter i hur många folk för eller hur mycket av mina skattepengar som går åt fria, säkra aborter. 

Jag skiter till och med i om det finns folk som använder det som preventivmetod vilket jag tror är en uppdiktad myt, för det finns nog inte en jävel som tycker att aborter är roliga.

Jag tycker att Sverige är föredömligt i det avseendet och det är nog många självmord som har avstyrts genom aborter och genom att minderåriga inte behöver föräldrarnas medgivande eller ens informera dem om ingreppet.

Det handlar om frihet och rätten till sin egen kropp. Hur man än vänder och vrider på det blir det en börda som kvinnan ensam får bära. Kanske har hon tur med en stöttande partner vid sin sida. Har hon otur skiter han i vilket och hon får ta hela smällen ensam trots att det faktiskt även är en man som har varit delaktig i det som ledde fram till den oönskade graviditeten.

"Men kan man inte adoptera bort barnet då?" Säger vissa som verkar tro att det är ungefär detsamma som att sälja sin hamster på blocket.

Jag kan bara tala för mig själv men jag skulle aldrig någonsin klara av att släppa ifrån mig det barn som jag burit på i 9 månader oavsett vilket situation jag befann mig i.

Tycker man abort är fel - ja men då har man valet att inte göra det, men hur andra väljer att göra tycker jag inte man har något med att göra.

Folk blir hysteriska över att antalet aborter ökar. Jag tänker mest "vad jobbigt för den som måste genomgå den där skiten".
Hur hade det sett ut om alla dessa hade behållt sina barn istället?

Och återigen - var kommer männen in i fråga om abort? Jag tycker att vi kan sluta prata om tjejer som gör abort, det är män och kvinnor som gör aborter, för så länge inte en kvinna blir gravid med nästa Jesus-barn så är det två parter som orsakar en graviditet och därmed två personer som gör en abort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar