lördag 16 november 2013

Proteinmorotskaka recept

Det här morotskakereceptet är hämtat från Emmys blogg, en tjej som är helt outstanding på proteinrika, nyttiga recept! Så äran är bara hennes, jag är bara tvungen att förmedla receptet vidare.

Den här morotskakan smakar exakt som en vanlig morotskaka. Näringsvärdena är:
På hela satsen: 575 kcal, 72 g protein, 21g fett och 24g kolhydrater.
Per bit: 72 kcal, 3g fett, 3g kolhydrater.

Och inget socker!



Kakan
(Det som står inom parentes har jag skrivit till, vissa saker stod i gram, jag fick googla och gissa mig fram lite hur mycket jag trodde att det var i dl så jag reserverar mig för att det kanske inte är på pricken korrekt)

Blanda ihop 40 g vaniljkasein (jag räknade ut att detta var ca två tredjedelar av en dl), 2 tsk bakpulver samt 10 g Pofiber (1dl) ca 1tsk kanel och 1tsk kardemumma.
Vispa i en annan bunke 3 ägg pösigt tillsammans med 1 dl Stevia strö. Tillsätt 100 g kvarg, 100 g (ca 2dl) finriven morot, 0,5 dl vatten samt det torra och vänd ihop till en jämn smet. Häll smeten i en springform och grädda på 175 grader i 25 minuter. Tag ut kakan ur ugnen och låt svalna helt under en bakduk.

Glasyren
Vispa 100 g Philadelphiaost fluffigt med 1 dl Sukrin melis (vi hade inget sukrin melis utan använde sötströ, det blev jättebra det med, viktigt är dock att det är ett strö som är "pulvrigt") och 2 tsk limesaft. Bred glasyren över kakan och avsluta med att sprinkla över lite kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar