tisdag 12 november 2013

De ostiga klyschorna i "fitness"-världen.

En av de saker som förvånade mig mest när jag började träna är att träningsvärlden är så fruktansvärt pretentiös.

Ja, ni hörde rätt. Det fullständigt haglar klyschor och motivational quotes utan substans.
Jag har inget emot det, per say, det är jättebra att man arbetar med motivering och peppar varandra, det är bara hur man gör det som får mig att klia mig i skallen.

Om man går in på fitnessidor så möts man av massvis av sånt här blaj:



 

 
En väldigt klok föreläsare sa en gång att "värdeord" och liknande inte har något konkret i sig sällan är till så stor hjälp och det kan jag hålla med om.
 
Jag kan inte svara för andra människors träningsupplevelser men enligt mig är det så att träningen blir en del av vardagen när man utför den fem gånger i veckan.
 
Det är inte en svartvik rocky-film under varje träningspass där man bara "OH YEAHH, KEEP GOING, I CAN I WILL, MUUAAHHH". Vissa pass är asroliga, svetten rinner och man vill aldrig gå från gymmet, vissa dagar suger det, man är omotiverad och vill bara gå hem.
 

Jag tror att nyckeln är att hitta motivationen hos sig själv och inte vara beroende från den utifrån. Att träna är ganska otacksamt på det sättet att resultaten tar lång tid på sig att dyka upp (väldigt lång tid) och det har varit stunder då jag har känt "men när fan kommer musklerna då?".

Om vi tittar lite närmare på några av de ostdrypande klyschorna som cirkulerar i "fitnessvärlden" och ställer oss frågan "på vilket sätt hjälper detta mig?".

Jag kan bara svara för mig men det var inte en klämkäck fitspo-bild som fick mig att börja träna från allra första början.

Jag har haft enorm hjälp av min sambo som sitter inne på mycket av den värdefulla kunskapen som har gett bränsle för min motivation, för hur träningsnördig han än är så är det bara jag som kan motivera mig själv att träna i slutändan.

Jag tror mer på konkreta råd hur man ska agera om motivationen sviktar men även kunskap om fysik, hur kroppen fungerar och varför man bör äta på ett visst sätt, det har hjälpt mig, sedan finns det kanske folk som känner sig mer manade att börja träna om de får ta del av ett ostdrypande citat på instagram, men i ärlighetens namn tror jag det är försvinnande få.

Måste allt som har med träning att göra vara så jävla pretto?

Dessutom kan det vara en god idé att förutom kroppen också träna självkänslan, jag tror att det går hand i hand, det går inte att lägga sitt värde som människa i vilken kondition kroppen är i eller hur den ser ut.

Visst ser folk att du har börjat träna eller gå ner i vikt, men såvida du inte tävlar i fitness kommer knappast komplimangerna och beundran att hagla, trots att du sliter på gymmet 5 dagar i veckan, man måste klara av att ge sig själv en klapp på axeln också och värdera sina egna komplimanger lika högt.

Jag tror mer på kunskap som motivator samt konkreta råd och tips som man kan använda sig av, snarare än random quotes som inte går att göra något med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar