måndag 9 december 2013

Att klaga på företag på facebook

Jag tycker verkligen att Facebook har gett konsumenterna en maktposition de bara kunde glömma om innan det existerade.

Klagade man på något kunde företaget sonika välja att skita i klagomålet (och allmänna reklamationsnämnden, vilket skämt, de kan bara utdela rekommendationer som de värsta företagen ändå skiter i)

Med sociala medier med i spelet är detta längre inte möjliga. Gretas upplevelse om bemötandet på Coop går inte obemärkt förbi utan delas av tusen, åter tusen människor och helt plötsligt blir det folkstorm mot företaget som måste skicka en värdecheck på 1000 spänn och be så mycket om ursäkt.

Bra!

Problemet med sociala medier, å andra sidan, är att det ger spelutrymme för vilka galningar som helst, dessutom är det bara den enskilda personens version som kommer fram i ljuset.
"Fast du kastade ju en burk med ravioli i huvudet på kassören Greta, därför blev denne lätt irriterad".

Det kan till och med vara så att Greta vält hela hyllan med ravioli, kallat kassören för bögjävel och misshandlat denne med sitt prickiga paraply, den delen av historian kommer aldrig fram. Företagen är inte dummare än att de förstår att de inte har en chans att tjafsa emot pöbeln som får raseriutbrott bland deras "Veckans erbjudande"-inlägg på Facebook och anser det därför enklast att bara kapitulera.

Eller Liselott som gick fram till ett telefonsäljar-stånd i centrumet, köpte en ny iphone och på riktigt trodde att hon bara behövde betala 49kr/månaden för kalaset och nu vill ha ett gratis mobilabonnemang för att hon har blivit lurad (a.k.a inte ens läst vad hon skrivit under eller ställt följdfrågor)

Det jag vill få fram med det här inlägget är att det alltid finns två sidor av myntet, det märker man väldigt snart om man jobbar inom kundservice. Man kan till och med live uppleva en person som beter sig som en vettvilling men som sedan hävdar att denne agerat lugnt och sakligt samt diktar upp en historia som inte ens har några likheter med vad som hände i verkligheten.

Nej, sociala medier är fantastiska och ibland beter sig företag som jävla rötägg och det ska dom baskemig få höra - men, var lite kritiska när ni läser klagomål på Facebook, det är inte riktigt alla som faktiskt överensstämmer med verkligheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar