onsdag 11 december 2013

Kränkande att bli kränkt åt andra.

Jag vill egentligen inte delge världen ännu ett hej-jag-är-totalt-fördomslös-och-politiskt-korrekt-inlägg men jag bara måste inflika en sak i den här debatten.

Vi i rakt nedstigande led, blonda Calles Kaviar-svennar har en obotlig vana att bli kränka å andras vägnar hela tiden. Trots att det "vi" tänker är målet för kränkningen inte ens själva reagerar så är vi där och bli upprörda.
"Pepparkakor är kränkande" säger likbleka Anna-Carin Svensson vars arsle får solen att blekna, medan den som var tänkt att bli kränkt själv aldrig jämfört sig med en kakjävel.

Samma sak är det med våra svenska traditioner. Jag har ändå levt i 23 år och inte en enda gång har jag hört någon med utländsk bakgrund som säger sig vilja ha bort våra svenska traditioner. Dom enda som petar i psalmer, skolavslutningar i kyrkan, pepparkakor i luciatågen är inte de som logiskt sett borde ha intresse av att ändra det (varför skulle de? Men ja ni förstår) utan det är återigen paranoida Calles Kaviar som tror att precis allting är kränkande.

Låt mig förklara varför jag inte tror att någon med utländsk bakgrund ligger bakom dessa saker.

1. Återigen, aldrig i hela mitt liv träffat någon med utländskt ursprung/bakgrund som överhuvudtaget bryr sig om huruvida vi dansar kring en blomsterklädd balle eller firar jul. De fattar själva att vi ha traditioner långt tillbaka precis som i alla andra länder, dessutom kan alla behålla sina traditioner här i fina Sverige. Man firar vad man vill och vill man inte fira något så skiter man i det.

Jag gick förut i en klass med ganska många muslimer och nästan varenda en firade även jul, Jesus är trots allt en profet inom islam också så det är inte fy skam antar jag (dock vågar jag inte svara på om man "får" det eller inte av den anledningen, bara en gissning)

2. De som inte firar jul är inte bara muslimer. Muslimer blir ju alltid the target för att vara folk som "inte deltar i svenska traditioner", let me inform you om Jehovas vittnen (eller Jehåvas som alla säger) de firar ingenting.
De firar inte nyår, inte jul, inte midsommar och inte födelsedagar.

När Calles Kaviar har tagit bort julfester och liknande så är det inte bara muslimer de har i åtanke, det finns även andra grupper som inte firar jul, så som JV. 

Jag har själv en närstående som var JV så jag kände en del med den religionen och jag kan säga att de blev anfallna varenda jäkla jul med varför de inte skulle fira jul och hur synd det var om deras ungar, men de brydde sig inte nämnvärt om jul-grejerna i skolan, barnen deltog bara inte i julpyssel etc. Lätt som en plätt.

Jag tycker att istället för att Kalles ska ta bort traditioner - lägg till istället! Firanden av alla dess slag är ju underbara, istället för att subtrahera jul och pepparkakor, addera t.e.x Eid (avslutandet av fastan), judarnas Chanukka (tror jag det heter) eller åtminstone förklara för de andra ungarna varför vissa firar det och så vidare.

Julen, om man ska dra den som ett exempel, är en tradition som förmodligen varit vital för att vi nordbor ska stå ut i detta mörker. Julstjärnor, juleljus, mat och godsaker, tror ni det är en slump att julafton infaller 3 dagar efter det vänder och vi går mot ljusare tider?

Vi bara lät jesu födelse bli en anledning att fortsätta fira något som vi förmodligen firat sedan länge tillbaka för att palla med vintern.

För de med utländsk bakgrund som inte firar exempelvis jul eller midsommar blir det bara en ledig dag, eller varför inte en arbetsdag med väldigt fin OB. Jag kan säga att vi med jobb där man måste arbeta högtider hade ju älskat lite icke-firande-personer hos oss eftersom det är de som tar julaftons-passen så att vi som firar har en möjlighet att göra det - samtidigt som vi gärna tar deras pass under en högtid som inte vi firar.

Win win för alla. Min poäng är dock med detta inlägg - sluta sitt och anta att det är "Invandrarna" eller svenskar med utländsk bakgrund som vill skrota våra svenska traditioner, varför i hela friden skulle de överhuvudtaget vara intresserade av det?

De som inte firar skiter väl blanka fan i om andra gör det, dessutom måste vi blonda, blåögda Kalles-Kaviar sluta att hela tiden blir kränkta åt andra. Låt folk bli kränkta om dom är det, men det är inte min uppgift att lägga orden i munnen på någon annan, det är mer kränkande att hela tiden anta att någon blir kränkt.

Tänk om du skulle framstå som en neurotisk, skitnödig person som blir upprörd över precis allt och identifierar dig själv med en torr gammal kaka, det om något skulle vara kränkande - inte en unge utklädd till pepparkaka, exempelvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar