måndag 31 mars 2014

Cravings.

Alltså fy. Sedan jag var 12 år gammal är det samma visa varje månad. Jag blir sugen på precis A-L-L-T!

Jag lever mat, andas mat, det enda jag tänker på är mat. Jag längtar till nästa gång jag får äta, jag är sugen på precis allt. Mackor med ost, bullar, makaroner, korv med bröd, glass, godis, lakrits och så vidare.

Det jag lärt mig efter nästan 12 år med det här tillståndet är att det är så starkt att det är knappast lönlöst att på något sätt försöka "kontrollera det" eller "hålla igen". Det man kan göra, om man inte har en gotte-dag då man kan muncha hejvilt (vilket oftast inte hjälper i alla fall eftersom det pågår konstant i typ tre dagar) är att försöka ersätta muncha hyfsat nyttiga saker, två burkar kvarg med valfritt nam nam i efter middagen, eller en extra skål flingor till frukost kanske inte är optimalt för kcal-balansen, men kroppen behöver mer energi än brukligt innan, eftersom det kräver ganska mycket av kapaciteten och för min del är det åtminstone bättre än att äta 8 marabou-chokladkakor. För mig finns det inget stopp.

Däremot kan jag gott tycka att man kan ge sig själv och sin, inifrån, misshandlade kropp lite extra treatment under den här tiden. Jag förespråkar inga anorexi-fasoner, men för egen del äter jag såpass mycket mer än normalt att det skulle bli galet om jag släppte lös mitt PMS-monster helt.

Här följer några tips på lösningar till akut-cravings:

Choklad: Chokladshake med mjölk, ägg, 1 banan, chokladproteinpulver = krämig, chokladig, glassaktig shake, nam nam!
Lakrits: Läkerol Yup eller annan läkerol alternativt lakritstuggummin.
Godis: Tuggummi, exempelvis Extra Bubbelgum eller något annat gött.
Kanelbullar: Äppelkake-rippoff
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar