onsdag 26 mars 2014

Räddad av en bilmeck

Jag hade bokat in en tid för däckbyte klockan 07:00, eftersom jag inte skulle ha tid efter jobbet någon dag den här veckan fick det bli en vända innan jobbet helt enkelt på en bilverkstad som ligger hyfsat nära jobbet.

Klockan 7 är det oroväckande mörkt inne i verkstaden så jag ringer dit och får prata med en glad man med persisk dialekt (jag tycker persisk brytning är det sötaste som finns)
"Jag fastnade i trafiken! Jag är där om 5 minuter!", efter 5 minuter kom han, "detta går fort" tänker jag glatt tills jag hör honom ropa på mig från bilen.

"Nej nej nej nej" säger han, skakar på huvudet och pekar på mina däck "du får inte åka med dom här! Det är jättefarligt!"

Jag drar en liten suck inombords. Vilken skräll att en bilmeck försöker sälja på mig 4 sproilans sommardäck. Men så ber han mig komma närmare och visar dels att däckmönstret i princip är slätt. De är helt utnötta, tillverkade år 2005, d.v.s 9 år gamla och så visar han mig att gummit är alldeles torrt och fyllt av små sprickor.

"Det där hade kunnat explodera!"

Jag förstår då dels att han faktiskt har rätt, och dels att det inte finns en spottsyver att han kommer låta mig åka runt med dom däcken.
Efter en snabb kalkyl kommer han fram till att jag får 4 nya däck, balansering, montering för under tusenlappen vilket jag tycker inte är så pjåkigt ändå.

Jag lämnar bilen bakom mig, tröstar mig med en cappuccino på pressbyrån och tar tunnelbanan till jobbet. Säga vad man vill om bilmeckar, men den här kan faktiskt ha räddat mig, dels från att slira av vägen men också från en eventuell däck-explosion så jag är väldigt nöjd trots allt.

Abropå spendera pengar, jag har just upptäckt ebay, beställde hem 10 par lösögonfransar från USA, trots att dom skickas från andra sidan Atlanten så är det ändå typ 250 spänn billigare än om jag hade köpt dom i Sverige, är inte det lite galet?

Det är den låga dollarn mot vår krona, den enes ekonomiska kris, den andres bröd, jag är nöjd och det lär bli den enda shoppingen jag gör den här månaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar