måndag 24 mars 2014

PT-pass.

Jag lever än.

Min frånvaro har helt enkelt berott på att mobilbloggandet inte har fungerat, har skrivit säkert 3 inlägg som har försvunnit ut i tomma intet och när jag till sist skrev ett inlägg via en dator vars webbläsare inte stödde bilduppladdningen blev jag smått bitter och bara sket i allt.

- Men nu är jag tillbaka igen!

Idag hade jag som jag tidigare skrev om, en genomgång med min PT. 
Vi gick igenom squatsen där det visade sig, inte helt oväntat, vara så att min svank tar det mesta av det lyftet.

Jag har nämligen överböjlig svank och svankar per automatik i många övningar. För att min ländrygg inte ska ta för mycket stryk är det därför otroligt viktigt att jag bygger upp magmusklerna, vilket inte alltid är så enkelt eftersom man tar i med nacken i många övningar när man har för svag mage.

Vi gick igenom lite andra benövningar, några rena rump-övningar och till sist två enkla magövningar där nacken inte kan ta över utan där magmusklerna får jobba "ostört".

Det slår mig alltid hur ofantligt mycket jag har kvar att lära varje gång jag går till en PT, tekniken i övningarna är det absolut svåraste och det tar lång tid att nöta in.

Vi undviker nästan instinktivt jobbiga saker och det är därför oerhört lätt att koppla in muskler som egentligen inte ska vara involverade när man gör en viss övning, därför att det helt enkelt blir för jobbigt för den eller dom musklerna som det är tänkt ska jobba.

Nu har jag i alla fall lite att jobba på. Härnäst tänkte jag skutta in i duschen och åka till pappa för att dricka lite kaffe och hämta mina sommardäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar