onsdag 19 mars 2014

Newsflash - det är socker i läsk!

Jag vill verkligen inte vara den som är den, men när man läser på bloggar och nyhetssidor att det "döljer sig" socker i läsk, saft och allehanda sötsaker känner jag för att ta mig för pannan lite.

Det är väl klart att det är socker i läsk, om det inte är light, det hoppas jag verkligen att alla redan visste.

Att det är socker i sötsaker och godis är väl ändå en självklarhet, något som däremot inte är lika bra är det socker som finns i helt vanliga livsmedel.
När jag skulle gå på deffen tänkte jag att det skulle bli en piece of cake att hålla sig borta från socker. Det var väl bara att inte äta godis, eller?

Det visade sig vara lite svårare än så. Det är enklare att peka ut vilka livsmedel som inte innehåller socker, det är försvinnande få. 
Socker finns i precis allt. Såser, bröd, flingor till och med i smaksatt tomatkross. Tydligen behövs socker för att smaksätta med basilika eller vitlök av någon outgrundlig anledning. 

Jag är absolut inte sockerfobisk, jag älskar sötsaker och det är min guldkant på vardagen att gotta till det ibland. Däremot tycker jag att det är jag själv som ska få bestämma när jag vill äta socker.

Köper jag hem en nybakt toscabulle eller en fet marabou-oreo är det jag själv som beslutat att jag ska festa till det lite.
Om jag köper helt vanliga ingredienser till matlagning, till exempel tomatkross då vill jag inte ha socker. Så himmelens svårt är det väl inte att tillsätta socker själv om man nu vill det?

Något som är positivt är dock att fler och fler sockerfria alternativ börjar poppa fram så som steviasötad ketchup och tacokrydda utan socker (varför måste det vara SOCKER i en kryddblandning?! hallååå)

Det enda som skulle kunna göra min lycka fulländad är om det kom ut en hamburgerdressing utan socker, hur förträffligt vore inte det?
Fast å andra sidan, om mosade tomater med tilltänkt basilikasmak innehåller socker bör man väl inte hoppas på för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar